mandag 25. januar 2010

Nytt prosjekt i kommunikasjon og kultur

Jeg vrir stadig hjernen for å finne gode oppgaver til faget kommunikasjon og kultur. Det tar sin tid, for selv om jeg nå har faget for tredje året på rad, føles det som om jeg må finne opp kruttet på nytt hver gang. Selvfølgelig har jeg nå noe materiell å ta av fra de to foregående årene, men samtidig vil jeg både oppdatere meg og være aktuell i den grad det er relevant (og det er det jo i blant). Samtidig skulle jeg gjerne sett at det fantes mer å ta av der (altså her) ute. Til tross for at ulike fora har blitt opprettet, er det lite konkret materiale å få tak i der ute. Derfor tenkte jeg at jeg i alle fall kunne si litt om mine nyeste oppgaver. Oppgavetekst og stikkord varierer fra oppgave til oppgave, men noen stikkord er: kommunikasjonsmodeller, verbalt og non-verbalt språk og semiotikk, men det er opp til hver gruppe å bestemme seg for hvilke deler av teorien de vil benytte for å besvare oppgaven. To av oppgavene er lagd med utgangspunkt i to kortfilmer som jeg har funnet på YuoTube - henholdsvis Paranoland http://www.youtube.com/watch?v=eGo0UWNe2nU og Strangers http://www.youtube.com/watch?v=RpjHSiQLPmA&feature=related. En annen oppgave er lagd med utgangspunkt i et standup-innslag av den fantastiske Taylor Mali, kalt "The the impotence of proofreading" http://www.youtube.com/watch?v=OonDPGwAyfQ&feature=related. I tillegg har jeg lagd to oppgaver med utgangspunkt i caser: Den første handler om kommunikasjonsproblemer og dårlig samarbeid mellom ansatte ved et gamlehjem. Den andre handler rett og slett om å selge såpe;) Siste oppgave: å lage en informasjonsbrosjyre rettet mot VG1-elever om dette faget.

Jeg må si jeg er ganske så fornøyd med meg selv nå - og det skulle bare mangle - det tar tid å finne stoff som passer. Nå gjenstår det bare å se hva elevene syns når jeg presenterer oppgavene i morgen.......

1 kommentar:

  1. Hvor finner jeg oppgavene dine i kommunikasjon og kultur?

    SvarSlett